Tam, u stóp Himalajów, gdzie odległe szczyty spotykają się z surowym pięknem zielonej dżungli i gdzie tradycja splata się z nowoczesnością znajduje się Nepal. Kraj przesiąknięty historią, której niejednokrotnie zatruwały bratobójcze walki. Po dekadzie nieustannej wojny domowej wpisaną na kartach przeszłości kraju, wydawało się, że próby zapanowania nad chaosem i przeprowadzenia sprawiedliwych rozliczeń stały w miejscu. Jednakże, sierpień 2024 przyniósł nową iskrę nadziei, rodzącą się z długotrwałego projektu ustawowego.
Uchwalony w parlamencie dokument ma na celu przygotowanie gruntów pod powołanie trzeciej, i miejmy nadzieję ostatniej, rundy komisji prawdy. Celem owej instytucji będzie przeprowadzenie dochodzeń w sprawie ponad 66 000 zgłoszonych przypadków ofiar konfliktów. Komisja Prawdy i Pojednania (TRC) oraz Komisja Śledcza ds. Przymusowych Osób Zaginionych po raz kolejny mają zmierzyć się z archiwem naznaczonym kroplami ofiarnych łez, które gromadził od klęski wojennej.
„Wojna Ludowa” to termin, który w Nepalu kojarzy się z ponad 13 000 ofiar śmiertelnych, 1300 zaginionych oraz nieznaną liczbą ofiar tortur i przemocy seksualnej. Każda litera skrywa w sobie kawałek tężecznego walki, która przerodziła się w 10-letnią wojnę domową, rozpętaną przez maoistów w 1996 roku przeciwko rządu nepalskiemu.
Wszystko zakończone pokojowym porozumieniem przewidywało utworzenie komisji prawdy wysokiego szczebla. Mającej przywrócić zaufanie, spokój i pojednanie przez zbadanie wszystkich przypadków przemocy. Pomimo dwóch tur dochodzeń finalny cel nie został zrealizowany, a sprawiedliwość jakby pokryła się kurzem nieskończoności.
To, iż Nepal jest krajem w trudnej sytuacji geopolitycznej i historycznej stanowi dla niego ogromne wyzwanie, ale jednocześnie wielką szansę. Odnotowując fakt, iż przez wiele lat prób nie udało się spełnić zamierzeń komisji prawdy, można również dostrzec potencjalne pole do poprowadzenia skutecznej kampanii reklamowej.
Kraje takie jak Nepal, to kwitnące rynki, gdzie wszechobecna tradycja spotyka się z postępem. Ich mieszkańcy, coraz świadomiej korzystają z dobrodziejstw technologii, stwarzając idealne warunki do rozwinięcia strategii marketingu cyfrowego. Czy kampanie reklamowe mogą pomóc w przeprowadzeniu procesu pojednania? To wydaje się być pytaniiaem, na które warto odpowiedzieć, badając procesy przejściowe w Nepalu jako potencjalne pole do poprowadzenia skutecznej kampanii marketingowej. Kampanie reklamowe mogą stać się narzędziem do stworzenia świadomości mieszkańców Nepal, gdzie pojednanie i prawda to wartości, które pomogą zbudować lepszą przyszłość dla tego kraju.
Może to nie jest standardowy temat kampanii marketingowych, ale pamiętać należy, że najpierw zawsze jest człowiek – zasługujący na szacunek i godność. Stąd nieraz warto zadać sobie pytanie, czy marketing nie powinien działać w imię wyższych celów, także tych społecznych. Kampanie reklamowe wcale nie muszą ograniczać się do promowania produktu czy usługi, ale mogą też zabiegać o poprawę jakości życia ludzi poprzez szereg działań społecznych i edukacyjnych. Drzemiący w nim potencjał może przyczynić się do promocji prawdy, znalezienia pojednania, a w rezultacie – do budowania lepszego świata.
Źródło: Asiatimes.com