Gdy Arabia Saudyjska plecie narrację na szachownicy sportu
Gdy Arabia Saudyjska plecie narrację na szachownicy sportu

Gdy Arabia Saudyjska plecie narrację na szachownicy sportu

Niewiele jest tak atrakcyjnych inwestycji jak te sportowe. Skupiają na sobie uwagę świata, generują emocje, brawurowo mieszają popkulturę z biznesem. Dla krajów na tle globalnym sport to polityka, i to najwyższych rangą. Dlatego Arabia Saudyjska zgodnie z tym trendem, zaangażowała się w sportowe inwestycje na niebywałą skalę.

Pod sterem najbardziej wpływowego w państwie, księcia Mohammeda bin Salmana, Królestwo przypomina sobie o istnieniu zasady, znanej zwłaszcza w kontekście futbolu – pieniądz rządzi światem. Fundusz majątku narodowego Arabii Saudyjskiej, dysponujący imponującą kwotą 925 miliardów dolarów w aktywach, jest tu narzędziem przeznaczonym do kreowania kapitału z dochodów z ropy naftowej. W 2023 roku fundusz odnotował zysk na poziomie 36,8 miliarda dolarów. Zaledwie od 2016 roku, aż 51 miliardów dolarów zostało przeznaczone na nieruchomości sportowe.

Tak gigantyczny zastrzyk gotówki nie jest jednak przeznaczony na ugruntowanie pozycji bin Salmana jako najpotężniejszego mecenasu sportu na globie. Celem jest japas, a raczej wytrwały bieg, ku poprawie sytuacji gospodarczej i geopolitycznej kraju, ze sportem jako jednym z filarów.
W sport inwestują wszystkie kraje rozwijające się, które chcą zaistnieć na arenie międzynarodowej. Arabia Saudyjska wybrała sobie jednak nieco inny sposób – zamiast organizacji wielkich, jednorazowych imprez, decyduje się na bardziej przemyślane i różnorodne podejście. Do najbardziej rozpoznawalnych inwestycji należy zakup klubu piłkarskiego Newcastle United z angielskiej Premier League i przejęcie popularnej trasy golfowej LIV. Osiągnięto tym samym niemal monopol na rynku golfowym, na którym od dziesięcioleci dominowała PGA. Obok piłki nożnej i golfa, w zasoby Arabii Saudyjskiej płyną setki miliony dolarów na rozwój esportu, wrestlingu czy sportów motorowych. Również szachy czy snooker nie są pomijane, choć tutaj motyw zysku wydaje się być mniej oczywisty.

Wobec takiego stanu rzeczy żaden analityk finansowy nie miałby wątpliwości – Arabia Saudyjska traktuje swoje inwestycje sportowe jako stratę. Niemniej jednak, to nie bezsensowna działalność, ale strategiczna gra mająca na celu generowanie zysków w innych segmentach gospodarki. Jak podaje roczne sprawozdanie Public Investment Fund z 2022 roku, międzynarodowe pule inwestycyjne „pozwalają Arabii Saudyjskiej rozszerzyć jej globalny zasięg i wpływy„. Arabia Saudyjska stawia więc na szachownicy sportowej świadome ruchy, tworzy przemyślaną siatkę połączeń, a jej król – fundusz narodowy – stawia konkretną stawkę. Jedno jest pewne – mecz wciąż trwa.

Niesłychanie istotną rolę w budowania świadomości i rozpoznawalności marki odgrywają kampanie reklamowe. To rozwiązanie jest nieodzownym elementem na drodze do sukcesu, nie tylko w świecie sportu. Dobrze zaprojektowana kampania reklamowa to nie tylko znakomite narzędzie promocji, ale też wysoko skuteczny czynnik budowy wizerunku. Każda inwestycja, sprytnie powiązana z przemyślaną kampanią reklamową, staje się czymś więcej niż tylko zwykłym wydatkiem – przekształca się w wartość dodaną, generującą zyski również w innych obszarach.

Źródło: Asiatimes.com