Lloyds Banking Group, który posiada takie marki jak Halifax i Bank of Scotland, planuje zamknąć 136 oddziałów w okresie od maja bieżącego roku do marca 2026. Przyczyną takiej decyzji jest rosnąca popularność bankowości internetowej i mobilnej wśród klientów. Informacja ta została podana do publicznej wiadomości zaledwie dzień po tym, jak Emma Reynolds, nowo mianowana sekretarz ekonomiczna Skarbu Państwa, podkreśliła znaczenie dostępu do gotówki dla osób narażonych na ryzyko, zwracając uwagę na wagę stacjonarnych placówek bankowych.
Rosnąca popularność bankowości cyfrowej
Lloyds przypisuje decyzję o zamknięciu oddziałów rosnącej liczbie klientów, którzy wybierają bankowość internetową lub mobilną zamiast korzystania z usług placówek stacjonarnych. Wskazuje, że transakcje realizowane w tych oddziałach spadły średnio o 48% w ciągu ostatnich pięciu lat, a klienci coraz częściej korzystają z aplikacji mobilnej do realizacji płatności.
Zmiany w sieci placówek
Po zakończeniu procesu zamknięcia oddziałów, sieć Lloyds będzie liczyć 386 placówek, Halifax będzie miał 281, a Bank of Scotland – 90. Lloyds zapewnia, że wszyscy pracownicy zamykanych oddziałów otrzymają inne propozycje zatrudnienia w firmie.
Bankowość współdzielona jako rozwiązanie
Reynolds podkreśliła, że rząd jest zaangażowany w otwieranie większej liczby centrów bankowości współdzielonej, aby zapewnić dostęp do gotówki dla wszystkich, zwłaszcza dla osób narażonych na ryzyko. Odrzuciła jednak pomysł wprowadzenia prawa zobowiązującego sklepy i dostawców usług do akceptowania gotówki, podkreślając, że firmy powinny mieć swobodę w decydowaniu o prowadzeniu działalności jako placówki bezgotówkowe, jeśli takie jest ich życzenie.
Moim zdaniem, choć rosnąca popularność bankowości cyfrowej jest niezaprzeczalna, decyzja Lloyds o zamknięciu tak dużej liczby oddziałów może mieć negatywne konsekwencje dla wielu klientów, zwłaszcza tych starszych i mniej technologicznie zaawansowanych. Z pewnością warto podkreślić, że dostęp do gotówki jest nadal niezbędny dla wielu osób, a decyzje takie jak ta mogą zaszkodzić najbardziej narażonym grupom społecznym. Banki powinny pamiętać, że ich rola nie ogranicza się tylko do prowadzenia transakcji finansowych, ale mają też obowiązek dbać o dobro swoich klientów.
Źródło: ibtimes.co.uk